Home / ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ / Τελειώνει ο χρόνος για την ΕΕ που μένει εξαρτημένη από το ρωσικό ντίζελ 

Τελειώνει ο χρόνος για την ΕΕ που μένει εξαρτημένη από το ρωσικό ντίζελ 

H Ευρώπη εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη Ρωσία για τις προμήθειες της με ντίζελ, ενώ απομένουν λιγότερες από 10 εβδομάδες μέχρι να τεθούν ισχύ οι κυρώσεις που έχει επιβάλλει η ΕΕ και οι οποίες θα μπλοκάρουν σχεδόν τελείως τις μεταφορές μέσω θαλάσσης, μια σημαντική υπενθύμιση των βημάτων που απομένουν για να βρεθούν νέες πηγές καυσίμων. 
Τις πρώτες 24 ημέρες του Νοεμβρίου, τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και το Ηνωμένο Βασίλειο παρέλαβαν σχεδόν τις μισές εισαγωγές καυσίμων που βασίζονται σε ντίζελ μέσω πλοίων, από τη Ρωσία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa που επεξεργάστηκε το Bloomberg. Μάλιστα ο βαθμός εξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό ντίζελ αυξήθηκε από τον Οκτώβριο όταν ενισχύθηκαν οι εισαγωγές για να αντισταθμιστούν οι απώλειες από τις απεργίες στα γαλλικά διυλιστήρια. 

Ειδικότερα, κάθε ημέρα, από τη 1η έως τις 24 Νοεμβρίου, έφταναν περίπου 600.000 βαρέλια ντίζελ από τη Ρωσία στη Βρετανία και την ΕΕ, περίπου το 45% των συνολικών εισαγωγών (1,34 εκατ. βαρέλια την ημέρα). Τον Οκτώβριο ΗΒ και ΕΕ έλαβαν το 34% των εισαγωγών τους από τη Ρωσία και ο μέσος όρος του 10μήνου είναι 51%. 
Από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023 οι κυρώσεις της ΕΕ ουσιαστικά θα κόψουν τις εισαγωγές ντίζελ και άλλων πετρελαιοειδών προϊόντων από τη Ρωσια, δια θαλάσσης. Η Ρωσία είναι με διαφορά ο μεγαλύτερος προμηθευτής, το οποίο σημαίνει πως τα κράτη μέλη του ευρωπαϊκού μπλοκ θα αντιμετωπίσουν ελλείψεις, εκτός και αν βρουν άλλες πηγές για να καλύψουν το κενό. 

Συνολικά οι εξαγωγές από το ρωσικό λιμάνι του Πρίμορσκ στη Βαλτική ανέκαμψαν σημαντικά τον προηγούμενο μήνα και πρόκειται να αυξηθούν ακόμη περισσότερο τον επόμενο. Ένα σημαντικό τμήμα των πετρελαιοειδών από τη Ρωσία κατευθύνονται στην Ολλανδία που είναι και το κέντρο διανομής της Βορειοδυτικής Ευρώπης. 
Ο Δεκέμβριος είναι ο τελευταίος μήνας κατά τον οποίο οι traders στου ICE Gasoil – της βασικής αγοράς συμβολαίων diesel της Ευρώπης – θα μπορούν να παραδώσουν ρωσικά καύσιμα στα λιμάνια του Άμστερνταμ και του Ρότερνταμ μέσω αυτών των συμβολαίων. Άλλοι εισαγωγείς ντίζελ από τη Ρωσία είναι η Γαλλία, η Γερμανία και η Πολωνία. 
Το δίλημμα της Ρωσίας 
Ενώ η Ευρώπη βρίσκεται υπό πίεση για να βρει εναλλακτικές πηγές καυσίμων, η Ρωσία θα πρέπει επίσης να βρει νέους πελάτες. Εκτός από την ΕΕ στην οποία κατευθύνονται οι μισές εξαγωγές, σημαντικός αγοραστής είναι η Τουρκία μαζί με το Μαρόκο και τη Τυνησία. 
Οι συνολικές αποστολές προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας αυτόν τον μήνα πρόκειται να φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο σε αριθμό βαρελιών ημερησίως από τον Φεβρουάριο, όταν ξεκίνησε η εισβολή στην Ουκρανία. Τα ρωσικά καύσιμα δεν εξάγονται βεβαίως στο σύνολό τους από τα λιμάνια της χώρας – ορισμένα μπορούν να αποσταλούν μέσω τρίτων χωρών και δεν περιλαμβάνονται στα στατιστικά στοιχεία που αναφέρθηκαν νωρίτερα.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg 
Διαβάστε επίσης: 
Πετρέλαιο: Πώς θα κινηθεί τους επόμενους μήνες – Θα αλλάξουν οι ισορροπίες;
FT: Η εβδομάδα που θα κρίνει τις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου
Ρωσία: Αποκλείει με διάταγμα από το αργό της όσους συμμετέχουν στο πλαφόν

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview