Home / Διάφορα / Τα βιντεοπαιχνίδια ενάντια στη… Σκλήρυνση κατά Πλάκας

Τα βιντεοπαιχνίδια ενάντια στη… Σκλήρυνση κατά Πλάκας

Λύση στο πρόβλημα πολλών ασθενών με σκλήρυνση κατά πλάκας υπόσχεται να δώσει η συνεργασία μιας εκ των μεγαλυτέρων τεχνολογικών εταιρειών με μια εκ των βασικότερων φαρμακευτικών παγκοσμίως. Microsoft και Novartis υπόσχονται να δώσουν την δυνατότητα σε ασθενείς για υπερ-ακριβείς μετρήσεις των συμπτωμάτων τους, με στόχο την καλύτερη, ταχύτερη αλλά και φθηνότερη θεραπεία. Κι όλα αυτά με την βοήθεια μιας ευφυούς κάμερας παρακολούθησης με καταγωγή από τα video games.

Ο λόγος για τους ερευνητές της Microsoft, οι οποίοι αποφάσισαν να συνεργαστούν με την φαρμακευτική εταιρεία Novartis AG ώστε να αναπτύξουν ένα σύστημα, ονόματι AssessMS, το οποίο χρησιμοποιεί κάμερα κίνησης Kinect με ειδικό λογισμικό ικανό να παρακολουθεί τις κινήσεις, όπως το βάδισμα και να αναλύει τα δεδομένα τους.

Η σκλήρυνση κατά πλάκας, η οποία επηρεάζει 2,3 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως, είναι μια ανίατη και απρόβλεπτη ασθένεια του κεντρικού νευρικού συστήματος. Για μερικούς ασθενείς αποδεικνύεται θανατηφόρα ενώ άλλοι υποφέρουν απλώς από φυσική φθορά που χειροτερεύει με την πάροδο του χρόνου. Οι περισσότεροι ασθενείς όμως, πάσχουν από την υποτροπιάζουσα διαλείπτουσα μορφή της ασθένειας, κατά την οποία τα συμπτώματα φουντώνουν και, στη συνέχεια, εξασθενούν με αποτέλεσμα να αποδεικνύεται ζωτικής σημασίας η ακριβής παρακολούθηση της νόσου κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων χρονικών περιόδων. Η ασθένεια στην ουσία κάνει το ανοσοποιητικό σύστημα να επιτίθεται στην μυελίνη, μια λιπαρή ουσία που επικαλύπτει και προστατεύει τις νευρικές ίνες. Αυτό, με τη σειρά του, μπορεί να εμποδίσει τα νευρικά ερεθίσματα να ταξιδέψουν από και προς τον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό, με αποτέλεσμα ο ασθενής να νιώθει συμπτώματα κόπωσης πόνου απώλεια όρασης και διαταραχή συντονισμού. Μερικοί ασθενείς χάνουν ακόμα και την ικανότητα να μιλήσουν και να περπατήσουν.

Αυτή η μορφή της ασθένειας είναι και ο βασικότερος λόγος για τον οποίο το έργο των γιατρών γίνεται δύσκολο αφού πρέπει να βασίζονται στην μνήμη και στην όρασή τους ώστε να υπολογίσουν τη διαφοροποίηση των συμπτωμάτων. Μέχρι σήμερα δε για να διαγνώσουν την ένταση των συμπτωμάτων χρησιμοποιούν μια σειρά από κινητικά τεστ τα οποία επαναλαμβάνουν ανά τακτές χρονικές περιόδους.

«Οι νευρολόγοι συνήθως είναι πολύ καλοί στο να κατανοούν τι χρειάζεται ο κάθε ασθενής καθώς και στην εξεύρεση των κατάλληλων θεραπειών γι’ αυτούς. Δυστυχώς σε αυτό που υστερούν είναι στο να ποσοστικοποιήσουν τα συμπτώματα ώστε να προτείνουν την κατάλληλη θεραπεία το χρόνο», δήλωσε ο Cecily Morrison, ερευνητής της Microsoft στο εργαστήριο Human Experience & Design (Ανθρώπινη Εμπειρία & Σχεδιασμός) στο Κέιμπριτζ. «Οι ασθενείς συχνά βλέπουν διαφορετικούς γιατρούς, και κάθε φορά που αξιολογούνται το ερώτημα που θέτουν είναι αν οι ίδιοι χειροτέρεψαν ή αν έγινε κάποια αλλαγή στον τρόπο μέτρησης των συμπτωμάτων».

Όπως ομολογούν οι ειδικοί, οι ανακριβείς μετρήσεις της ασθένειας δυσχεραίνουν τόσο τους ασθενείς όσο και τους γιατρούς αφού είναι δύσκολο να επιλεγούν τα κατάλληλα φάρμακα καθώς και η χρονική περίοδος που πρέπει να σταματούν και να ξεκινούν ορισμένες θεραπείες.

Εκτός από τις παρενέργειες που συναντούνται αρχικά, οι δοκιμές νέων φαρμάκων είναι δύσκολες και δαπανηρές για τις φαρμακευτικές εταιρείες αφού πρέπει τα νέα φάρμακα να εφαρμοστούν για περισσότερο χρόνο σε μεγαλύτερο δείγμα ασθενών ώστε να διασφαλιστούν τα αποτελέσματα.

Αυτός είναι και ο βασικότερο λόγος που η Novartis πλησίασε τη Microsoft. Οι περισσότεροι ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας εξετάζονται από γιατρό κάθε τρεις έως έξι μήνες, όπου και μελετούνται οι κινητικές τους δυνατότητες. Η Microsoft, σε συνεργασία με τρεις από τις κορυφαίες κλινικές της Ευρώπη, δημιούργησε ένα σύστημα ώστε να επιτυγχάνεται αυτή ακριβώς η αξιολόγηση.

Το πρωτότυπο σύστημα της Microsoft τοποθετεί μια κάμερα ανίχνευσης κίνησης Kinect (αρχικά είχε σχεδιαστεί για να συνοδεύει τις κονσόλες Xbox βιντεοπαιχνιδιών της εταιρείας) σε μια οθόνη. Στη συνέχεια οι ειδικοί ζητούν από τους ασθενείς να κάνουν διάφορες κινήσεις όπως να τεντώσουν τα χέρια ή να αγγίξουν με το χέρι τους την άκρη της μύτης τους και, στη συνέχεια, να επαναλάβουν την διαδικασία με κλειστά μάτια. Η κάμερα συλλέγει ακριβή δεδομένα σχετικά με την κίνηση του ασθενούς, υπολογίζοντας το βαθμό  απομείωσης της.

Για να δημιουργήσει το συγκεκριμένο σύστημα η Microsoft ζήτησε τη βοήθεια των εξειδικευμένων, στην σκλήρυνση κατά πλάκας, νευρολόγων, και χρησιμοποίησε τον συγκεκριμένο αλγόριθμο για να αναλύσει βίντεο ώστε να μπορεί να αναγνωρίσει το βαθμό της κινητικής απομείωσης. Συνολικά, το λογισμικό ανέλυσε 150-300 βίντεο για κάθε κίνηση, ολοκληρώνοντας την πρώτη φάση του έργου το Δεκέμβριο. Φέτος αναμένεται να επεκταθεί σε πέντε νέες κλινικές και νοσοκομεία για να συλλέξει βίντεο από  περισσότερους ασθενείς ώστε να τελειοποιήσει τον αλγόριθμο.

«Η ιδιαιτερότητα των συστημάτων είναι ότι δεν κουράζονται και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες συνθήκες χρησιμοποιώντας πάντα τα ίδια κριτήρια, σε αντίθεση με τους νευρολόγους» δήλωσε ο Paul Matthews, επικεφαλής του τμήματος εγκεφαλικών παθήσεων στο Imperial Collegeτου Λονδίνου. «Παρόλα αυτά, η Microsoft θα πρέπει να αποδείξει ότι το συγκεκριμένο σύστημα είναι εξίσου αποτελεσματικό στο να συλλέγει ακόμα και μικρές κινήσεις όπως για παράδειγμα οι δονήσεις που γίνονται ευκόλως αντιληπτές με γυμνό μάτι», συμπλήρωσε.

Εάν το σύστημα παρακολούθησης αποδειχτεί πολλά υποσχόμενο, τότε η Novartis θα προγραμματίσει να λάβει τη σχετική για την χρήση του άδεια.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ετχνολογία συνεργάζεται με την ιατρική για την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης ασθένειας, Ήδη από τον Ιανουάριο του 2015, η Google ανακοίνωσε μια συμφωνία με την Biogen Inc. ώστε να μελετήσει τη σκλήρυνση κατά πλάκας με τη βοήθεια αισθητήρων, και στη συνέχεια να γίνει ανάλυση των δεδομένων με βάση ένα νέο λογισμικό. Η Biogen άλλωστε έχει αναπτύξει και μια εφαρμογή για iPad η οποία μετρά την πρόοδο των ασθενειών.

Πηγή:Insider.gr

About Vassilis Batzis