Home / BUSINESS TALK / Η αλλαγή διοίκησης στην ΕΤΑΔ, οι διαπραγματεύσεις για τα διόδια της Αττικής Οδού και η «έκρηξη» πωλήσεων στα εμπορικά κέντρα

Η αλλαγή διοίκησης στην ΕΤΑΔ, οι διαπραγματεύσεις για τα διόδια της Αττικής Οδού και η «έκρηξη» πωλήσεων στα εμπορικά κέντρα

Δεκέμβριο πιάνει δουλειά ο ανεξάρτητος ιδιώτης σύμβουλος που προσέλαβε το Υπερταμείο για να αξιολογήσει, δειγματοληπτικά, το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της εταιρείας ακινήτων του Δημοσίου, ευρύτερα γνωστή ως ΕΤΑΔ. Ωστόσο είναι πιθανό το παραδοτέο, που έχει προθεσμία υποβολής σε τρεις μήνες για τα πρώτα 500 ακίνητα, να το υποβάλει σε νέα διοίκηση. Και αυτό διότι εκπνέει μαζί με το 2022 και η θητεία του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΤΑΔ, Στέφανου Βλαστού. Κάποιες πληροφορίες αναφέρουν πως επιδιώκεται η παραμονή του ως ενδιάμεση λύση για ένα ακόμα έτος. Όμως άλλες πηγές αναφέρουν πως ήδη βρίσκεται υπό παράταση αφού η μητρική της ΕΤΑΔ, φέρεται να του έχει διαμηνύσει σαφώς από πέρυσι πως θα προτιμούσε να αποχωρήσει.
Την περίοδο αυτή διεξάγονται οι συζητήσεις για την οριστικοποίηση της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού η οποία θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την τιμολογιακή πολιτική για τα διόδια. Αν και θεωρείται πιθανότατο να περιλαμβάνει κάποιου είδους μεταβλητές χρεώσεις, για παράδειγμα ανάλογα με το αν είναι ώρα αιχμής ή χαμηλής κυκλοφορίας, σίγουρα θα περιλαμβάνει και αυξήσεις. Οπότε το θέμα έχει και μία πολιτική διάσταση καθώς εν μέσω πληθωρισμού και αυξημένου κόστους καυσίμων για ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς, οι τελευταίοι θα κληθούν να βάλουν το χέρι λίγο πιο βαθιά στην τσέπη. Επομένως οι συζητήσεις αυτές μπορεί να κρατήσουν λίγο παραπάνω από ό,τι σε διαφορετική περίοδο. Υπάρχουν βλέπετε και εκλογές στον ορίζοντα. Άλλες εκτιμήσεις πάντως αναφέρουν πως η τρέχουσα σύμβαση παραχώρησης λέγεται 2024 οπότε δεν θα έχει αρχίσει εφαρμογή του μέτρου για να υπάρξει το λεγόμενο πολιτικό κόστος.
Το 2024 έχει προγραμματιστεί να έχει ολοκληρωθεί το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης ενός σημαντικού αριθμού κυκλαδίτικων νησιών. Αυτό προκύπτει από την ανάθεση του project από τον ΑΔΜΗΕ στην «δική μας, ελληνική» Hellenic Cables που φτιάχνει ως γνωστόν τα καλώδια της στην Κόρινθο. Το έργο που θα ενσωματώσει ενεργειακά τη Μήλο και τη Σέριφο στο ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας εντάσσεται στην τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων και θα ολοκληρωθεί το 2024-2025. Η νέα διασύνδεση θα αναβαθμίσει σημαντικά την ποιότητα ηλεκτροδότησης σε επιπλέον επτά άμεσα και έμμεσα διασυνδεόμενα, νησιά των Κυκλάδων και συγκεκριμένα τα Φολέγανδρο, Μήλο, Σέριφο, Ίο, Κίμωλο, Σίφνο και Κύθνος. Προφανώς και σε δεύτερο χρόνο θα μπορέσουν να κλείσουν και οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με πετρέλαιο στη Μήλο και τη Σέριφο. Η υλοποίηση του έργου προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός 28 μηνών από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Με συνοπτικές διαδικασίες ολοκληρώθηκε το deal για την μεταβίβαση των ποσοστών της Άβαξ στη ΓΕΦΥΡΑ και ΓΕΦΥΡΑ Λειτουργία Α.Ε. Δεν θα μπορούσε να γίνει και αλλιώς. Διότι ποιος δεν θα ήθελε να αγοράσει ή -όπως συνέβη με τις Vinci Concessions και Άκτωρ Παραχωρήσεις- να αυξήσει τη συμμετοχή του σε assets που δημιουργούν σταθερά και επαναλαμβανόμενα έσοδα. Μπορεί οι παραχωρήσεις να έχουν μετατραπεί, εσχάτως, σε “commodity”, αλλά δεν παύουν να αποτελούν “πετράδι του στέμματος” για τις εταιρείες που έχουν τα συγκεκριμένα assets στο χαρτοφυλάκιό τους.
Ναι, μεν, υπάρχει επιφυλακτικότητα, αλλά, τα νέα projects και η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος έχει απτή αντανάκλαση στα ενοίκια των κορυφαίων εμπορικών οδών. Για παράδειγμα, η οδός Ερμού ανέβηκε μία θέση, βρίσκεται 15η από 14η (πριν ξεσπάσει η πανδημία) στη φετινή κατάταξη των υψηλότερων ενοικίων σε εμπορικές αγορές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cushman & Wakefield. Η επίδοση αυτή σχετίζεται με το γεγονός ότι υπάρχει υψηλή ζήτηση για ενοικίαση στα καλά σημεία της Ερμού, κυρίως δηλαδή, μέχρι την Καπνικαρέα. Το ύψος του ενοικίου ανέρχεται σε 266 ευρώ ανά τετραγωνικό, έχοντας μειωθεί κατά 4%, σε σχέση με το 2021. Sephora, Mat Fashion, Attrattivo και Massimo Dutti είναι μερικές από τις φίρμες που έκαναν εγκαίνια στα νέα τους καταστήματα μόνο τον Νοέμβριο.
Λίαν ενδιαφέρον το στοιχείο στα οικονομικά αποτελέσματα ενιάμηνο της Lamda Development σύμφωνα με το οποίο η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη στα εμπορικά κέντρα αυξήθηκε 39% έναντι του 2019, δεδομένης της μείωσης της επισκεψιμότητας (-24% έναντι της αντίστοιχης περιόδου το 2019 με θετική εξαίρεση το Golden Hall όπου αυξήθηκε κατά 12%). Η εν λόγω αύξηση της δαπάνης αποδίδεται από το μάνατζμεντ της εισηγμένης «σε μεγάλο βαθμό από το γεγονός ότι ο βασικός λόγος επίσκεψης πλέον είναι οι αγορές αγαθών». Φυσικά σημαντικό ρόλο έχει παίξει και ο πληθωρισμός, να προσθέσουμε εμείς. 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News

Πηγή

About moneyreview