Home / Διεθνή / Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, Μπριζίτ Μπαρντό και «Περιφρόνηση»

Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, Μπριζίτ Μπαρντό και «Περιφρόνηση»

Συνεχίζοντας τις ιδιαίτερα αξιόλογες πολιτιστικές του δραστηριότητες, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, επανέρχεται για τέταρτη συνεχή χρονιά με το Θερινό Σινεμά του Συλλόγου. Οι πόρτες του στον φιλόξενο κήπο στο Θησείο άνοιξαν την Τρίτη 23 Ιουνίου, με την κωμωδία «Μπανάνες» (Bananas – 1971) του Γούντι Άλεν και μέχρι και τον Σεπτέμβρη, κάθε Τρίτη και Πέμπτη στις 21:00, θα μας κρατούν συντροφιά. Τη σκυτάλη παίρνει αυτή την Τρίτη 14 Ιουλίου, η αριστουργηματική ταινία «Περιφρόνηση» του σπουδαίου Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, με πρωταγωνιστές, την Μπριζίτ Μπαρντό, τον Μισέλ Πικολί, τον Τζακ Πάλανς και τον Φριτς Λανγκ. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Πιστό στο ραντεβού του με το κινηματογραφόφιλο κοινό, το Θερινό Σινεμά του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων επέστρεψε για να δροσίσει τις καλοκαιρινές μας βραδιές με τις προβολές επιλεγμένων ταινιών και ντοκιμαντέρ. Πιο συγκεκριμένα, κάθε Τρίτη θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αγαπημένες ταινίες από τον διεθνή κινηματογράφο, ενώ κάθε Πέμπτη – σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ – θα προβάλλονται επιλεγμένα ντοκιμαντέρ που δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην μεγάλη οθόνη.

Η «Περιφρόνηση» (Le Mepris – 1963) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, είναι ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα του σύγχρονου κινηματογράφου. Η ταινία ενέπνευσε παθιασμένους παιάνες και επηρέασε μία ολόκληρη γενιά κινηματογραφιστών. Είναι βέβαια κοινό μυστικό πλέον, πως υπήρχαν πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Λέγεται μάλιστα ότι ο μόνος με τον οποίο τα πήγαινε καλά ο Γκοντάρ ήταν ο Φριτζ Λανγκ, τον οποίο είχε ως είδωλο. Παρ’ όλα αυτά κανένα ίχνος των προβλημάτων στα γυρίσματα δεν διαφαίνεται στο εξαίρετο τελικό αποτέλεσμα. Η «Περιφρόνηση» είναι δομημένη ως μία άρτια και σύγχρονη τραγωδία…

Ο Αμερικανός παραγωγός Τζέρεμι Πρόκος (Τζακ Πάλανς) προσλαμβάνει τον γνωστό Αυστριακό σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ (υποδύεται τον εαυτό του στην ταινία) προκειμένου να μεταφέρει στον κινηματογράφο την Οδύσσεια του Ομήρου. Δυσαρεστημένος όμως με την «καλλιτεχνική» προσέγγιση που ακολουθεί ο σκηνοθέτης, προσλαμβάνει τον Πωλ Ζαβάλ (Μισέλ Πικολί), συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών και θεατρικών έργων, για να επεξεργαστεί το σενάριο.

Η σύγκρουση μεταξύ καλλιτεχνικής έκφρασης και εμπορικής απήχησης ακολουθεί μια παράλληλη πορεία με την προοδευτική αποξένωση του Πωλ από τη σύζυγο του Καμίλ (Μπριζίτ Μπαρντό) η οποία φαίνεται να ξεκινά από τη στιγμή που ο Πωλ αφήνει την Καμίλ μόνη με τον εκατομμυριούχο παραγωγό.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γραφτεί, η «Περιφρόνηση» (Le Mepris – 1963) είναι ίσως το μόνο φιλμ που ο Γκοντάρ έφτιαξε κατά παραγγελία. Συγκεκριμένα το φιλμ δημιουργήθηκε μετά από συνεννόηση με τον Αλμπέρτο Μοράβια, σε μυθιστόρημα του οποίου στηρίζεται το σενάριο. Αυτό σημαίνει πως ο Γκοντάρ δεν έχει εδώ μεγάλη άνεση για φορμαλιστικές καινοτομίες.

Ωστόσο, αν και η ιστορία της αποξένωσης του ζευγαριού υπάρχει στη νουβέλα του Μοράβια, ο Γκοντάρ ηθελημένα παραβάλει στοιχεία της προσωπικής του ζωής στα πρόσωπα και τις πράξεις των πρωταγωνιστών του. Σε μια πρώτη ανάγνωση της πλοκής οι χαρακτήρες του Πωλ, της Καμίλ και του Πρόκος αντιστοιχούν σε αυτούς του Οδυσσέα, της Πηνελόπης και του Ποσειδώνα.

Μια δεύτερη ματιά όμως αποκαλύπτει ότι θα μπορούσαν κάλλιστα να αντιστοιχούν στον ίδιο τον Γκοντάρ, τη σύζυγο του Άννα Καρίνα (για την οποία προόριζε αρχικά τον ρόλο της Καμίλ) και τον Τζόζεφ Ι. Λεβάιν, συμπαραγωγό του φιλμ. Σε μια σκηνή μάλιστα της ταινίας η Μπαρντό φοράει μια μαύρη περούκα που την κάνει να μοιάζει πολύ με την Καρίνα. Ο Μισέλ Πικολί έχει επίσης μια κάποια ομοιότητα με τον πρώην σύζυγο και πυγμαλίωνα της Μπαρντό, τον σκηνοθέτη Ροζέ Βαντίμ…

Διαβάστε επίσης:
Ο Γκοντάρ επαναπροσδιορίζει το σινεμά: «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα»
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Στο μυαλό μιας κινηματογραφικής ιδιοφυΐας
Η ταινία «Περιφρόνηση» (Le Mepris – 1963) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, θα προβληθεί την Τρίτη 14 Ιουλίου στις 21:00, στο Θερινό Σινεμά του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (στον κήπο του Συλλόγου, Ερμού 134 – 136 στο Θησείο). Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη. Για περισσότερες πληροφορίες παραθέτουμε την επίσημη ιστοσελίδα του συλλόγου ΣΕΑ καθώς και την ιστοσελίδα της Κινηματογραφικής Ομάδας ΣΕΑ (seanema) στο Facebook.

πηγή tvxs

About m bonsu