Home / Απόψεις / Μικρά μυστικά για ασφαλή οδήγηση τον χειμώνα.

Μικρά μυστικά για ασφαλή οδήγηση τον χειμώνα.

Τι κι’ αν χιονίσει
Η οδήγηση σε χιόνι και πάγο σημαίνει μειωμένη ή για την ακρίβεια σχεδόν μηδενική πρόσφυση, ειδικά στην περίπτωση που το αυτοκίνητό μας δεν είναι εφοδιασμένο με χειμερινά ελαστικά. Εδώ απαγορεύονται ο πανικός και οι απότομες κινήσεις του τιμονιού. Τα πάντα πρέπει να γίνονται απαλά και εξαιρετικά προσεκτικά, ενώ θεωρείται αυτονόητο ότι η ταχύτητα κίνησης πρέπει να είναι μειωμένη και οι αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα αρκετά μεγαλύτερες (τριπλάσιες του κανονικού). Καλό θα είναι να έχουμε τα φώτα πορείας αναμμένα, ειδικά αν χιονίζει. Απαλές και ήρεμες θα πρέπει να είναι και οι κινήσεις των ποδιών στα σχετικά πεντάλ. Το θρυλικό αυγό που πρέπει να φαντάζεται κανείς πως υπάρχει ανάμεσα στο πόδι και στο πεντάλ είναι στην περίπτωση αυτή εντελώς ωμό. Φρενάρουμε με ίσιους τροχούς πριν την στροφή και όχι μέσα σε αυτή. Το ABS ενδεχομένως να αυξήσει την απόσταση ακινητοποίησης, αλλά μας δίνει την δυνατότητα ελιγμών, αφού το τιμόνι «ακούει» όταν οι τροχοί δεν είναι μπλοκαρισμένοι. Βασικά, αν δεν υπάρχει λόγος, καλό είναι να μην οδηγούμε άσκοπα στο χιόνι, ειδικά αν δεν είμαστε αρκετά έμπειροι.

                         
Αλυσίδα, αγάπη μου
Τους χειμερινούς μήνες και ειδικά αν κινούμαστε σε ορεινές περιοχές, αυτονόητη θεωρείται η παρουσία αλυσίδων στο χώρο αποσκευών. Αυτές θα φανούν χρήσιμες σε φρέσκο χιόνι 1-2 ημερών, αλλά με παγετό δεν τα καταφέρνουν το ίδιο καλά. Τοποθετούνται πάντα στους κινητήριους τροχούς, ενώ στις περιπτώσεις 4κίνητων οχημάτων μπαίνουν στους μπροστινούς τροχούς για να έχουμε «τιμόνι». Το ιδανικό στα τετρακίνητα είναι να υπάρχουν αλυσίδες και για τους 4 τροχούς. Όταν δεν υπάρχει χιόνι, οι αλυσίδες πρέπει να αφαιρούνται γιατί καταστρέφονται, όπως και τα ελαστικά. Τα χιονολάστιχα η τα λεγόμενα χειμερινά ελαστικά, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την κατάσταση, κυρίως σε φρέσκο χιόνι. Όταν όμως το χιόνι σκληρύνει ή οι κλίσεις γίνουν ακόμα μεγαλύτερες (πολύ δε περισσότερο όταν υπάρχει και φορτίο) ακόμα και τα πιο εξειδικευμένα ελαστικά χιονιού δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σωστά στις απαιτήσεις κίνησης. Στον πάγο και χωρίς αλυσίδες, το καλύτερο που έχει να κάνει κανείς είναι να κλειδώσει το αυτοκίνητο σε ένα ασφαλές μέρος, αλλιώς τα πράγματα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα, ειδικά σε ανωφέρειες και κατωφέρειες. Συχνά, ο πάγος είναι αόρατος ή σχεδόν αόρατος και αυτό τον κάνει πολύ επικίνδυνο.

Προσοχή: Το αλάτι που ρίχνουν στους χιονισμένους δρόμους για να μην παγώσουν είναι ένα υλικό που βοηθάει στη γρήγορη διάβρωση του αυτοκινήτου, επομένως  ένα πλύσιμο μετά, είναι απαραίτητο.

       

Το θάμπωμα στα τζάμια… μεγάλο πρόβλημα του χειμώνα
Σημαντικό είναι να ξέρει κανείς πως θα ξεθολώσει το παρμπρίζ, ένα σύνηθες φαινόμενο τους χειμερινούς μήνες, που οφείλεται στην διαφορά θερμοκρασίας μέσα και έξω από το αυτοκίνητο. Όλα τα αυτοκίνητα έχουν πλέον στο πίσω παρμπρίζ αντίσταση, από την οποία περνά ηλεκτρικό ρεύμα και η οποία με το πάτημα του σχετικού κουμπιού ξεθαμπώνει την γυάλινη επιφάνεια. Για μπροστά τι γίνεται; Μερικά αυτοκίνητα έχουν λειτουργία στο σύστημα εξαερισμού που αυτομάτως στέλνει όλο το (ζεστό) αέρα του κλιματισμού με τη μέγιστη ταχύτητα στο παρμπρίζ. Αν δεν υπάρχει, κάντε τις σχετικές ρυθμίσεις χειροκίνητα και ποτέ μην βάζετε την ανακύκλωση αέρα. Χρήσιμα είναι πάντως και τα αντιθαμβωτικά σπρέι τζαμιών, που υπάρχουν στην αγορά. Μια πρακτική λύση, που αποτρέπει το θάμπωμα, είναι να κόψει κανείς μια… πατάτα και να «περάσει» το τζάμι. Οι συνθήκες ορατότητας το χειμώνα είναι μειωμένες. Ας μην κάνουμε λοιπόν τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα. Τα τζάμια, οι καθρέφτες και τα φώτα του αυτοκινήτου, προφανώς, θα πρέπει να είναι καθαρά. Το σύστημα πλύσης των τζαμιών και οι ψεκαστήρες φαναριών (στα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με αυτούς) πρέπει να λειτουργούν άψογα, και να διαθέτουν το απαραίτητο αντιψυκτικό υγρό.

Προσοχή: Σε καμία περίπτωση δε σκουπίζουμε το θολωμένο τζάμι με γυμνά χέρια ή απλό πανί. Η υγρασία που θα παραμείνει στο τζάμι, θα μας ταλαιπωρήσει…

Πέφτει βροχή …
Η βροχή καθιστά τις μετακινήσεις δύσκολη υπόθεση, όχι μόνο για τους απερίσκεπτους οδηγούς, αλλά και για τους προνοητικούς που κινδυνεύουν από τους πρώτους. Στη βροχή, έχουμε αναμμένα τα φώτα πορείας ακόμα και την ημέρα και κρατάμε μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, αφού η απόσταση ακινητοποίησης σε περίπτωση φρεναρίσματος αυξάνεται. Φροντίζουμε να βρισκόμαστε εκτός ακτίνας δράσης του σπρέι νερού που μειώνει την ορατότητα (ιδίως όταν τα οχήματα είναι μεγάλα). Η βροχή μετά από άνυδρες περιόδους καθιστά τους δρόμους ακόμα πιο επικίνδυνους, αφού, σε συνδυασμό με τις ακαθαρσίες του οδοστρώματος, προκύπτει ένα είδος επικίνδυνης γλίτσας που εξαφανίζει την πρόσφυση. Οι πιο έμπειροι είναι σε θέση να κάνουν εκτίμηση της ποιότητας του οδοστρώματος (εν μέρει αυτό είναι δυνατό και με το μάτι). Π.χ. η γυαλιστερή άσφαλτος, γνωστή και ως “σαπούνι”, είναι ακόμα πιο επικίνδυνη με την ύπαρξη νερού. Φυσικά, αν κατοικούμε σε περιοχές με υψηλό ποσοστό βροχοπτώσεων, είναι καλό να επιλέγουμε ελαστικά με «βρόχινα» χαρακτηριστικά. Συνολικά, οδηγώντας σε βρεγμένο οδόστρωμα: α) διατηρούμε την ταχύτητα του οχήματος σε χαμηλά επίπεδα, β) αποφεύγουμε τις απότομες αλλαγές πορείας, γ) αποφεύγουμε τις απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις.


Υδρολίσθηση
Αν το φιλμ του νερού που καλύπτει το οδόστρωμα υπερβαίνει τα 7 χλστ. και η ταχύτητα του αυτοκινήτου είναι μεγάλη, δημιουργείται ένα στρώμα νερού μεταξύ οδοστρώματος και ελαστικού, με αποτέλεσμα την απώλεια πρόσφυσης. Το επικίνδυνο αυτό φαινόμενο ονομάζεται υδρολίσθηση ή aquaplaning. Πως αντιμετωπίζεται: 1) Κρατούμε το τιμόνι σταθερό στην πορεία που έχουμε επιλέξει 2) Δεν πατάμε φρένο γιατί θα είναι η αιτία πλήρους απώλειας ελέγχου. 3) Μειώνουμε την ταχύτητα αφήνοντας το γκάζι ή εάν είναι δυνατό κατεβάζοντας ταχύτητα 4) περιμένουμε τα ελαστικά να ανακτήσουν την πρόσφυσή τους. Μην ξεχνάτε ότι, όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, τόσο πιο εύκολα εμφανίζεται η υδρολίσθηση.

Προσοχή:  Μην επαναπαύεστε όταν η βροχή σταματήσει, διότι ο δρόμος παραμένει βρεγμένος για αρκετή ώρα. Επίσης, κόψτε ταχύτητα όταν περνάτε από λιμνάζοντα νερά, διότι εκεί παραμονεύει το φαινόμενο της υδρολίσθησης.

Κρύο, όχι μπουφάν κατά την οδήγηση
Δεν είναι απαραίτητο να έχουμε ειδικές συνθήκες πρόσφυσης και μειωμένη ορατότητα για να δείχνουμε προσοχή στην οδήγηση. Το πολύ κρύο, από μόνο του απαιτεί προσοχή μιας και πολλοί από εμάς έχουμε μερικές κακές συνήθειες. Για παράδειγμα, είναι λάθος να οδηγούμε φορώντας μπουφάν, παλτό κτλ. μιας και όχι μόνο μειώνεται η ελευθερία των κινήσεων των χεριών μας, αλλά και γιατί φορώντας τη ζώνη πάνω από το μπουφάν, δημιουργούμε αυτομάτως ένα διάστημα νεκρού χρόνου μέχρι την ενεργοποίηση σε περίπτωση φρεναρίσματος. Επίσης, τα γάντια για το κρύο δεν είναι σωστό να τα φοράμε στην οδήγηση, γιατί τις περισσότερες φορές γλιστρούν πάνω στο τιμόνι (ειδικά αν είναι με ξύλινη επένδυση).

Προσοχή: Δεν πρέπει να γίνεται κατάχρηση του καλοριφέρ ή χρήση του σε υψηλή θερμοκρασία, γιατί προκαλεί νύστα, ειδικά σε πολύωρα ταξίδια.

Τοπίο στην ομίχλη
Η ομίχλη είναι ένας ύπουλος αντίπαλος στη μάχη της οδήγησης και δεν είναι… προνόμιο μόνο του χειμώνα, αλλά και των υπόλοιπων εποχών του χρόνου σε μερικές περιπτώσεις. Αυτό που επιβάλλεται να κάνουμε πρώτα από όλα, είναι να ανάψουμε τους μπροστινούς και πίσω προβολείς ομίχλης και να μειώσουμε δραστικά την ταχύτητα, ώστε να μπορούμε να έχουμε επαρκή χρόνο αντίδρασης. Η μείωση της ταχύτητας είναι φυσικά ανάλογη της πυκνότητας της ομίχλης. Αν κόβεται με το μαχαίρι, που λέμε, τότε η ταχύτητα ίσως να πρέπει να πέσει και κάτω από 15 χλμ./ώρα. Εάν τα φώτα πορείας δημιουργούν έναν “άσπρο τοίχο” στα 3-4 μέτρα, δοκιμάζουμε να σβήσουμε τα πορείας και να έχουμε αναμμένα τα φώτα ομίχλης και τα φώτα στάθμευσης. Τα φωτά ομίχλης διαθέτουν ειδικά κάτοπτρα για να μην διαχέεται το φως και επειδή είναι τοποθετημένα χαμηλότερα από τα φώτα πορείας, μας επιτρέπουν να βλέπουμε τις άκρες του δρόμου. Μη ξεγελαστείτε και πιστέψετε πως ενεργοποιώντας τη μεγάλη σκάλα στα φώτα με ομίχλη θα έχετε καλύτερη ορατότητα. Όχι μόνο θα γίνει το αντίθετο, αφού θα γιγαντωθεί ο «άσπρος τοίχος», αλλά θα ταλαιπωρήσετε και τα μάτια σας. Στην περίπτωση που οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες, ανάβουμε τα αλάρμ και προσπαθούμε να βρούμε έναν ασφαλή χώρο στάθμευσης εκτός δρόμου μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες.

Προσοχή:
Σε καμία περίπτωση δεν ακολουθούμε τα φώτα του μπροστινού, διότι αν κάνει κάποιο λάθος, το πιο πιθανό είναι να το κάνουμε και εμείς… Και φυσικά πάντα σβήνουμε τα φώτα ομίχλης όταν δεν έχει ομίχλη, γιατί τότε είναι επικίνδυνα ενοχλητικά για τους άλλους οδηγούς.


Λασπομαχίες
Η οδήγηση στη λάσπη αφορά περισσότερο στους οπαδούς των SUV, που θα κινηθούν σε αγροτικούς ή δασικούς δρόμους τους χειμερινούς μήνες. Το σίγουρο είναι πως, για την οδήγηση στη λάσπη, χρειάζονται τα κατάλληλα ελαστικά (M+S), τα οποία έχουν την κατάλληλη χάραξη για να αποβάλλουν από επάνω τους τη λάσπη και όχι να τη συσσωρεύουν με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός τεράστιου… ντόνατς «μερέντας» με μηδενική ικανότητα έλξης και πρόσφυσης. Πάντως καλό είναι, να αποφεύγουμε την οδήγηση σε λασπωμένους χωματόδρομους μετά από παρατεταμένη βροχόπτωση, εκτός αν ξέρουμε ότι η υποδομή τους είναι στέρεα και δεν θα κολλήσουμε. Σε κάθε περίπτωση, στα περάσματα με λάσπη διατηρούμε σταθερή ταχύτητα, χωρίς σπιναρίσματα και χωρίς απότομες κινήσεις στο τιμόνι. Οι εκτός δρόμου περιπέτειες απαιτούν σωστό εξοπλισμό (φτυάρια, ιμάντες, γάντια, κτλ.), αλλά και παρέα. Ποτέ δεν ξεκινάμε να κατακτήσουμε τη φύση μόνοι με το SUV μας!

Προσοχή:  Εάν κολλήσετε στη λάσπη, οι αντιολισθητικές αλυσίδες μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά την κατάσταση.

Πριν ξεκινούσε ένα χειμερινό ταξίδι:

  • Να μάθουμε το  δελτίο καιρού για όλη τη διαδρομή
  • Να κάνουμε έλεγχο στα ελαστικά και μάκτρα στους υαλοκαθαριστήρες
  • Να ξέρουμε πως τοποθετούνται οι αντιολισθητικές αλυσίδες

Να έχουμε: 

  • κάνει service στο αυτοκίνητο
  • γεμίσει το αντιψυκτικό  υγρό στο δοχείο των  υαλοκαθαριστήρων
  • αντιθαμβωτικό σπρέι
  • πτυοσκάπανο, ιμάντα ρυμούλκησης, καλώδια μπαταρίας, φακό, φορτισμένο κινητό
  • ξύστρα πάγου, λιπαντικό σπρέι, ανακλαστικό γιλέκο
  • κερί και κουβέρτα για περίπτωση ατυχήματος/αποκλεισμού
  • λίγη τροφή, νερό, ξηρούς καρπούς, ρόφημα σε θερμός
  • μπότες, γάντια και παλτό σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (βλάβη, ατύχημα κτλ)
  • καθαρό το παρμπρίζ μπρος και πίσω, τα παράθυρα και τα φώτα σε κάθε στάση για ανεφοδιασμό
  • γεμάτο ρεζερβουάρ
  • τρίγωνο, πυροσβεστήρα, φαρμακείο

και  …. ΚΑΛΟ ΣΑΣ ΤΑΞΙΔΙ !

ΠΗΓΗ: www.autotriti.gr

About gus_maverick

gus_maverick