Home / Επιστήμη-Τεχνολογία / Υδριάδα, πρωτοποριακή πλωτή μονάδα αφαλάτωσης

Υδριάδα, πρωτοποριακή πλωτή μονάδα αφαλάτωσης

Θυμάστε την Υδριάδα; Την πρωτοποριακή μονάδα αφαλάτωσης που υποτίθεται ότι θα έλυνε το πρόβλημα της υδροδότησης στην Ηρακλειά;

Όπως μαθαίνουμε από την «Καθημερινή» η Υδριάδα θα εγκαταλείψει μετά από οκτώ χρόνια αχρηστίας το όμορφο νησί των Μικρών Κυκλάδων και θα ρυμουλκηθεί προς συντήρηση και επισκευή.

Πριν από δύο χρόνια, η επιστημονική ομάδα που βρίσκεται πίσω από την κατασκευή της μονάδας είχε ανακοινώσει ότι θα τη ρυμουλκούσε σε χώρες του Περσικού Κόλπου ή της Μέσης Ανατολής που αντιμετωπίζουν οξύ πρόβλημα λειψυδρίας.

Όμως -πιθανότατα λόγω κόστους μεταφοράς- η Υδριάδα βρίσκεται ακόμα παρατημένη έξω από το λιμάνι της Ηρακλειάς και αντί για πόσιμο νερό προσφέρει σκουριά και προκαλεί ανησυχία για ρύπανση των παραλιών του νησιού.

Διαξιφισμοί για τη χρησιμότητα της Υδριάδας

Οι άνθρωποι που ανέπτυξαν την Υδριάδα, όπως ο κ. Αθανάσιος Βατίστας, ηλεκτρολόγος-μηχανολόγος και μέλος της επιστημονικής ομάδας του Πανεπιστημίου Αιγαίου τη δημιούργησε επισημαίνει ότι στόχος ήταν η παραγωγή 70 κυβικών μέτρων πόσιμου νερού κάθε μέρα και υποστηρίζει ότι «ξεπεράσαμε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα».

Ο κ. Νικήτας Νικητάκος Καθηγητής Ηλεκτρονικής Ναυτιλιακής Τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και ο Θεόδωρος Λίλας, ηλεκτρολόγος μηχανικός, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου αποτελούν μέλη της ερευνητικής ομάδας που μελέτησε, σχεδίασε και δημιούργησε την πρότυπη πλωτή μονάδα αφαλάτωσης “Υδριάδα” στην Ηρακλειά των Κυκλάδων, η οποία χρησιμοποιεί ενέργεια εξολοκλήρου προερχόμενη από τον αέρα και τον ήλιο.

 

Η Υδριάδα είναι μια πλωτή μονάδα αφαλάτωσης που φέρει ανεμογεννήτρια, φωτοβολταϊκά πάνελ και χρησιμοποιεί την τεχνολογία της αντίστροφης όσμωσης για την αφαλάτωση του θαλασσινού νερού.

Τοπικοί παράγοντες απαντούν ότι η μέση απόδοση κυμαινόταν στο μισό, με συνέπεια να μην καλύπτει τις ανάγκες του νησιού, ειδικά την τουριστική σεζόν.

Ο κ. Βατίστας διευκρινίζει ότι το σημείο τοποθέτησης δεν ήταν ενδεχομένως ιδανικό. «Ακολουθήσαμε την υπόδειξη της τοπικής κοινωνίας, αντιπροτείναμε τη μετακίνηση σε ένα πιο ανοικτό σημείο, αλλά δεν βρήκαμε ευήκοα ώτα».

«Τα τελευταία χρόνια την είχαμε θέσει σε κατάσταση stand by, με την προοπτική να λειτουργήσει επικουρικά για τις μέρες της κακοκαιρίας, που η υδροφόρα δεν μπορούσε να προσεγγίσει την Ηρακλειά», προσθέτει.

Οι μόνοι κερδισμένοι από αυτή την αντιπαράθεση είναι οι ιδιώτες που μεταφέρουν νερό στα άνυδρα νησιά του Αιγαίου.

Τι λέει η Πολιτεία

Ο καθ” ύλην αρμόδιος κρατικός λειτουργός, ο κ. Ηλίας Νόκας, προϊστάμενος στη Διεύθυνση Υδάτων Νοτίου Αιγαίου, χαρακτηρίζει ακριβή την Υδριάδα και αναφέρει στην «Καθημερινή» ότι «το συνολικό κόστος του έργου ήταν 2,8 εκατ. ευρώ, ένα ποσό με το οποίο θα μπορούσαν να κατασκευαστούν σταθερές αφαλατώσεις σε 20 νησιά, οι οποίες θα κάλυπταν τις ανάγκες για 12-13 χρόνια» και συμπληρώνει ότι «για τη συντήρησή της απαιτείται ρυμούλκηση, η οποία είναι κοστοβόρα». Πάντως η ρυμούλκηση αναμένεται να γίνει σύντομα.

Υπενθυμίζεται ότι επτά από τα δέκα άνυδρα νησιά (Πάτμος, Πανορμίτης Σύμης, Λειψοί, Λέρος, Δονούσα, Αμοργός, Κίμωλος) διαθέτουν μονάδες αφαλάτωσης, οι οποίες όμως δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία.

Τα Συμφέροντα

Τα Δέκα ελληνικά νησιά που δεν διαθέτουν ούτε δικό τους πόσιμο νερό ούτε μονάδες αφαλάτωσης εν λειτουργία παρέλαβαν φέτος 168.100 κυβικά μέτρα νερού από τον Ιούνιο μέχρι τα τέλη Σεπτέμβρη σύμφωνα με όσα προβλέπει η σύμβαση που υπέγραψε ο γενικός γραμματέας Αιγαίου, Γιάννης Γιαννέλης- Θεοδοσιάδης, με τη μοναδική στη χώρα μας εταιρεία που ασχολείται με τη μεταφορά νερού, την «Κυκλάδες ΙΝΕ».

Η σύμβαση προβλέπει τη μεταφορά 36.000 κυβικών μέτρων νερού στην Πάτμο, 25.600 κυβικών στην Κίμωλο, 23.500 κυβικών στην Αμοργό, 23.300 κυβικών στους Λειψούς, 17.600 κυβικών στο Καστελόριζο, 15.000 κυβικών στη Λέρο, 10.000 κυβικών στην Ηρακλειά, 7.500 κυβικών στη Δονούσα, 6.100 κυβικών στο Αγαθονήσι και 3.500 κυβικών στη Σύμη (περιοχή Πανορμίτη).

Το νερό προέρχεται από τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στο Λαύριο για τις Κυκλάδες και από γεωτρήσεις στην Κάλαθο της Ρόδου για τα Δωδεκάνησα.

Το κόστος

Σύμφωνα με τη σύμβαση το κόστος της μεταφοράς είναι 10,40 Ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Εάν οι παραδοθείσες ποσότητες είναι μικρότερες κατά 20% και πλέον, τότε ο ανάδοχος θα αποζημιωθεί με το 80% του υπολειπόμενου ποσού. Αντίστοιχα, ο ανάδοχος επιβαρύνεται με πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης στην παράδοση του νερού.

Το ποσό που θα καταβληθεί για την υδροδότηση των δέκα άνυδρων νησιών είναι 2,3 εκατ. Ευρώ εκ των οποίων 1,7 εκατ. Ευρώ για την περίοδο Ιούνιος-Σεπτέμβριος και ακόμα 618.000 Ευρώ για το δίμηνο Απρίλιος – Μάιος.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», από το 2006 μέχρι το 2014 δαπανήθηκαν 71 εκατ. Ευρώ για αυτό το σκοπό. Μόνο το 2014 δαπανήθηκαν 5,5 εκατ. Ευρώ, όταν το κόστος της εγκατάστασης μονάδων αφαλάτωσης σε όλα τα νησιά δεν ξεπερνά 3,1 εκατ. Ευρώ.

Υπολογίζεται ότι το κόστος παραγωγής πόσιμου νερού σε μια μονάδα αφαλάτωσης, την οποία θα διαχειρίζεται ένας ιδιώτης, είναι 1,5 ευρώ/κυβικό (συν 0,40 ευρώ/κυβικό ηλεκτροδότηση), ποσό πέντε φορές χαμηλότερο από τα χρήματα που πληρώνει το Κράτος για να εξυπηρετήσει τα νησιά.

Η στρεβλή κρατική (και ψηφοθηρική) υποστήριξη προς τα νησιά έχει μάλιστα συμβάλλει στην υιοθέτηση κάκιστων πρακτικών κατασπατάλησης υδάτινων πόρων τη στιγμή που στο παρελθόν οι κάτοικοι των νησιών αξιοποιούσαν και το τελευταίο κυβικό που μάζευαν με κόπο.

Τα συμπεράσματα δικά σας…

About admin