Home / Γενικές ειδήσεις / Πώς ο σολομός έγινε πιο ακριβός από το πετρέλαιο

Πώς ο σολομός έγινε πιο ακριβός από το πετρέλαιο

Την ώρα που το δολάριο «αναμετριέται» με τα 30 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας απώλειες 50% τον τελευταίο χρόνο, ο σολομός αναδεικνύεται στον «ροζ χρυσό» των εμπορευμάτων.

Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, η τιμή του νόστιμου ψαριού που αποτελεί επίσημο διαπραγματεύσιμο εμπόρευμα στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και βάση του NASDAQ Solmon Index, έχει εκτιναχθεί κατά 22% στα 7 δολάρια το κιλό περίπου, αναλόγως της κατηγορίας ποιότητας. Όταν, όμως, 4,5 κιλά σολομού κοστίζουν περισσότερο από ένα βαρέλι πετρέλαιο, κάτι δεν πάει καλά –τουλάχιστον για τις πετρελαιοβιομηχανίες.

Για τον δισεκατομμυριούχο John Fredriksen, πάντως, τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα. Μπορεί να έφτιαξε τεράστια περιουσία από τα πετρελαιοφόρα και τις υπεράκτιες εξορύξεις, αλλά «παίζει» σε διπλό ταμπλό, αφού τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στη Marine Harvest, τον μεγαλύτερο παραγωγό σολομού παγκοσμίως.

Η πρωτοτυπία του νορβηγού κροίσου είναι ότι κατάφερε κάτι μοναδικό: να χτίσει την περιουσία του πάνω στο ράλι του πετρελαίου μέσω της Seadrill και να συνεχίζει να την αναπτύσσει με το πετρέλαιο να έχει υποτιμηθεί κατά 70% σε βάθος 1,5 έτους. Αυτό το κατόρθωσε κάνοντας ένα πρωτότυπο πάντρεμα ανάμεσα στο πετρέλαιο και… τον σολομό.

Τους τελευταίους 18 μήνες, η καθαρή περιουσία του μεγιστάνα της ναυτιλίας σημείωσε βουτιά 40% στα 10,6 δισ. δολάρια. Ο Fredriksen έχτισε τον τεράστιο στόλο του τις δεκαετίες 1970-80 με τα τολμηρά στοιχήματα που έκανε στην εμπόλεμη περιοχή της Μέσης Ανατολής.

«Η είσοδος στην αγορά των ψαριών ήταν αναμφίβολα μια έξυπνη κίνηση»

Σήμερα, πάντως, που το πετρέλαιο αντιμετωπίζει τη χειρότερη κρίση των τελευταίων ετών, το παρήγορο για τον 71χρονο επιχειρηματία είναι ότι η αξία της επένδυσής του στη Marine Harvest αυξήθηκε κατά 50% μετά την εκτόξευση των τιμών του εμπορικού ψαριού σε επίπεδα-ρεκόρ. Το μερίδιο 25% που κατέχει ο Fredriksen στη Marine Harvest αποτελεί πλέον την πιο πολύτιμη συμμετοχή του.

«Η είσοδος στην αγορά των ψαριών ήταν αναμφίβολα μια έξυπνη κίνηση», σχολιάζει ο Kolbjoern Giskeoedegaard από τη Nordea Bank. «Αυτό που είναι σημαντικό για ένα σύστημα όπως του Fredriksen, και στο οποίο επικεντρώθηκαν ιδιαίτερα την τελευταία τριετία, είναι να μην βάζουν όλα τα αυγά στο ίδιο καλάθι».

Το μερίδιο 1,6 δισ. δολαρίων που κατέχει ο Fredriksen στη Marine Harvest έχει επταπλάσια αξία από το αντίστοιχο μερίδιο που έχει στην εταιρεία εξόρυξης Seadrill Ltd., η οποία αποτελούσε τη ναυαρχίδα του ομίλου του πριν ξεκινήσει η κατάρρευση του πετρελαίου. Πράγματι, η συμμετοχή στην εταιρεία σολομού υπερβαίνει σε αξία τις τοποθετήσεις του ομίλου στη Seadrill, την εταιρεία πετρελαιοφόρων Frontline και την εταιρεία διαπραγμάτευσης στο πετρέλαιο Arcadia Petroleum.

Από το 2014 που ξεκίνησε η ελεύθερη πτώση του πετρελαίου, η μετοχή της Seadrill έχει χάσει το 93% της αξίας της. Το ίδιο διάστημα ο τίτλος της Marine Harvest εκτινάχθηκε κατά 75% χάρη στην εκτίναξη της ζήτησης για σολομό από την Ευρώπη ως την Ασία με αποτέλεσμα την εκτόξευση της τιμής του.

Ο Fredriksen είχε τη διορατικότητα να εμπλακεί στο εμπόριο σολομού στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, όταν διαδεδομένες ασθένειες όπως η γρίπη των πτηνών ανάγκασαν πολλούς καταναλωτές να στραφούν σε άλλες πηγές πρωτεΐνης, όπως τα ψάρια και τα θαλασσινά.

«Είναι ένας από τους μεγαλύτερους ορθολογιστές που έχω γνωρίσει», αναφέρει ο επικεφαλής της Marine Harvest, Eirik Leroey, για τον νορβηγό μεγιστάνα που σήμερα ζει στην Κύπρο.

Πηγή:Insider.gr

About Vassilis Batzis