Home / Ελλάδα / «Όργιο» 10ετίας στο Δήμο Πειραιά – Τι φέρνει στο φως ο διαχειριστικός έλεγχος

«Όργιο» 10ετίας στο Δήμο Πειραιά – Τι φέρνει στο φως ο διαχειριστικός έλεγχος

Περίπου 150 παράνομες ή παράτυπες ενέργειες και συναλλαγές του Δήμου Πειραιά την περίοδο 2003-2012 εντόπισε εμπιστευτική έκθεση έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου που πραγματοποίησε την τελευταία διετία η Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Στο έκτασης 268 σελίδων πόρισμα που συντάχθηκε στις 6 Οκτωβρίου και παρουσιάζει «Το Βήμα» εκτίθενται σωρεία ύποπτων συναλλαγών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν από την πληρωμή ανταποδοτικών τελών ως τα πριμ παραγωγικότητας των υπαλλήλων και από τα μη καταγεγραμμένα ακίνητα του δήμου ως τα ζητήματα διαχείρισης καυσίμων (για τα οχήματά του) αλλά και πολλές άλλες προμήθειες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πόρισμα αναφέρεται η «εξαΰλωση» κονδυλίων που είχαν δοθεί για την προετοιμασία εν όψει Ολυμπιακών Αγώνων αλλά και ότι ανάμεσα στα άλλα ο δήμος ζητούσε από τους πολίτες του Πειραιά να πληρώσουν για έργα όπως η κατασκευή αγωγών ακαθάρτων υδάτων σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, παρότι τα κονδύλια κατασκευής τους διετίθεντο εξ ολοκλήρου μέσω της Ευρωπαϊκής Ενωσης και εθνικών πόρων. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι οι ελεγκτές του Γενικού Λογιστηρίου εντόπισαν παρανομίες αλλά και άλλες «εκκρεμότητες» σε συνολικά 39 διαφορετικές δραστηριότητες του δήμου τα τελευταία χρόνια, οι οποίες καλύπτουν όλο το εύρος αρμοδιοτήτων και λειτουργιών του συγκεκριμένου φορέα. Πιο απλά, σχεδόν σε κάθε δραστηριότητα της δημοτικής αρχής εντοπίζονταν και μη σύννομες ενέργειες.

Ο έλεγχος αφορά περίοδο εξέτασης ύποπτων συναλλαγών από τις υπηρεσίες του δήμου και δημοτικούς οργανισμούς κατά την οποία τη θέση του δημάρχου κατείχαν κατά σειρά οι κ.κ. Χρήστος Αγραπίδης (1999-2006), Παναγιώτης Φασούλας (2007 – τέλη 2010) και Βασίλης Μιχαλολιάκος (2011-2014). Στο πλαίσιο των ελέγχων εξετάστηκαν εγκεκριμένοι προυπολογισμοί και ισολογισμοί, οι τραπεζικοί λογαριασμοί του δήμου, τα βιβλία χρηματικών ενταλμάτων κ.ά.

Στο πρώτο σημείο των διαπιστώσεων εξετάστηκε έλεγχος μισθοδοσίας το 2005 όπου βρέθηκε να έχουν δοθεί παράνομα οικογενειακό επίδομα σε 30 υπαλλήλους, επίδομα πληροφορικής σε 12 υπαλλήλους και επίδομα ειδικής απασχόλησης σε τέσσερις. Επιπλέον προέκυψε ότι έπαιρναν κανονικά μισθό και απασχολούνταν στον δήμο άτομα που είχαν συνταξιοδοτηθεί! Ακολουθεί πλήθος αναφορών για ύποπτες και παράτυπες πράξεις. Ετσι αναφέρεται ότι «η σύνταξη των προϋπολογισμών του δήμου γινόταν κατά παρέκκλιση της σχετικής νομοθεσίας» και «η είσπραξη βεβαιωμένων εσόδων, όπως αποτυπώνεται στα λογιστικά βιβλία του δήμου, κρίνεται επισφαλής γενικά και αδύνατη ειδικά».

Έδωσαν (;) €4.083.388 σε άγνωστο οφειλέτη

Ανάμεσα στα άλλα ξεχωρίζει αναφορά ότι βρέθηκε βεβαίωση ποσού 4.083.388 ευρώ σε… άγνωστο οφειλέτη. Επιπλέον προέκυψε ότι ακίνητα του δήμου δεν φαίνονται πουθενά στο μηχανογραφικό σύστημά του ούτε παρουσιάζονται στο πάγιο ενεργητικό του ισολογισμού του. Επιπλέον ανακύπτει ότι δεν παρουσιάζεται ο αποδέκτης ενός ποσού 6.345.000 ευρώ που δόθηκε μέσω της Τράπεζας της Ελλάδος με επίκληση ενός «εξωδικαστικού συμβιβασμού».

Εντυπωσιακή είναι ακόμη η διαπίστωση στο εν λόγω πόρισμα ότι τα έσοδα των ανταποδοτικών τελών που εισέπραττε ο Δήμος Πειραιά κατά τα έτη 2003-2012 υπερέβαιναν σε σημαντικό βαθμό τις αντίστοιχες δαπάνες ανταποδοτικού χαρακτήρα που παρείχε στους δημότες. Αθροιστικά υπολογίστηκε ότι 51.607.475 ευρώ που είχαν εισπραχθεί από τους πολίτες δεν διατέθηκαν για οποιοδήποτε έργο. Επιπλέον διαπιστώθηκε – κυρίως το έτος 2006 – περίεργη ακύρωση χρηματικών ενταλμάτων με την αιτιολογία της «ταμειακής δυσχέρειας», παρότι κάτι τέτοιο φαίνεται να μην ίσχυε.

Προβληματικές χαρακτηρίζονται ακόμη οι διαδικασίες απόδοσης χρημάτων με τη μορφή επιχορηγήσεων στις σχολικές επιτροπές και η διαδικασία εκμίσθωσης κυλικείου στο Δημοτικό Νεκροταφείο. Επισημαίνεται ακόμη ότι «από το πρόγραμμα ολυμπιακής προετοιμασίας είχε εγκριθεί χρηματοδότηση του δήμου με το συνολικό ποσό 1.250.000 ευρώ» για να προχωρήσει στην προμήθεια μικρών και μεγάλων απορριμματοφόρων, ανοικτών φορτηγών με αρπάγη, πλυντηρίου κάδων, σαρώθρου κ.ά. Οπως καταγράφεται στο πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου, «από την εξέταση των αντίστοιχων βιβλίων δεν φαίνεται οτιδήποτε από το οποίο να προκύπτει ότι το ποσό της επιχορήγησης για την ολυμπιακή προετοιμασία του δήμου διατέθηκε για τους σκοπούς αυτούς».

Προβληματικές συναλλαγές και διαγωνισμοί

Οσον αφορά το πριμ παραγωγικότητας, σημειώνεται ότι «ο τρόπος καταβολής του συνιστά μη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση» και ότι έγινε παρανόμως με πιστωτική επέκταση του δήμου με 5.023.019 ευρώ ενώ θα έπρεπε να καταβληθεί από τους ίδιους πόρους του δήμου. Ακόμη βρέθηκε «μη επιτρεπόμενη επιχορήγηση του Δήμου Πειραιά προς τη ΔΕΠΑΠ (Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης Πειραιά) με πολλά εκατομμύρια ευρώ», σειρά προβληματικών συναλλαγών στη Δημοτική Επιχείρηση Προβολής και Επικοινωνίας, ότι «τμήμα του ποσού 37.549.767 που αφορά επιχορηγήσεις Συλλογικών Αποφάσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν διατέθηκε στο σύνολό του για τους σκοπούς που επιχορηγήθηκε ο Δήμος Πειραιά» και ότι σε άλλο ποσό της τάξεως των 3.540.000 ευρώ που δόθηκε στον δήμο έγινε «παράνομη χρήση».

Τέλος, ανακαλύφθηκαν προβληματικοί διαγωνισμοί για προμήθειες του δήμου από τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό ως τον εξοπλισμό προστασίας υπαλλήλων και από το πετρέλαιο κίνησης των οχημάτων ως την προμήθεια γάλακτος εβαπορέ για ευπαθείς ομάδες.

About admin

admin