Home / Απόψεις / Μια κρυφή ματιά στους μυστικούς κήπους της Terrapolis

Μια κρυφή ματιά στους μυστικούς κήπους της Terrapolis

Πολλοί λίγοι έχουν περάσει την δαντελωτή σιδερένια πόρτα της Γαλλικής Αρχαιολογικής σχολής, της Γαλλικής σχολής Αθηνών και έχουν καθίσει στους κήπους της. Μια κρυφή όαση μοναδικής ομορφιάς, στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Διδότου, ανοίγει τις πόρτες και τον μυστικό της κόσμο στο κοινό, χάρη στην έκθεση που ετοιμάζει ο πολιτιστικός Οργανισμός ΝΕΟΝ σε συνεργασία με την Whitechapel Gallery παρουσιάζουν την έκθεση Terrapolis στη Γαλλική Σχολή Αθηνών από τις 27 Μαΐου – 26 Ιουλίου 2015.

O κήπος της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, στην καρδιά της Αθήνας, θα φιλοξενήσει την έκθεση Terrapolis, σε επιμέλεια της Iwona Blazwick, OBE και του Οργανισμού ΝΕΟΝ, με έργα σύγχρονης τέχνης που συνδέουν το ανθρώπινο με το ζωώδες. Απηχώντας τους Σάτυρους, τις Σφίγγες, τους Κένταυρους της αρχαιοελληνικής γλυπτικής, 25 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν γλυπτά, εγκαταστάσεις και φιλμ με στοιχεία από τη μυθολογία, το αρχαίο δράμα και το ζωικό βασίλειο, προτείνοντας μια «βιοηθική» για τον 21ο αιώνα.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες, με έργα από ποικίλα υλικά -από μπρούτζινα ως και κεραμικά- εξερευνούν τον μύθο, το αρχαίο δράμα, τη μεταμόρφωση και τη βιοηθική.

Στην έκθεση συμμετέχουν σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες σύγχρονης τέχνης, όπως CarolineAchaintre, AlloraandCalzadilla, HumaBhabha, LynnChadwick, WilliamCobbing, EnricoDavid, AngusFairhurst, LucioFontana, AstaGröting, MarkusKarstieß, YayoiKusama, RichardLong, SarahLucas, MarlieMul, KatjaNovitskova, NorbertPrangenberg, UgoRondinone.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της πολιτικής του ΝΕΟΝ για ανάθεση νέων παραγωγών σε έλληνες καλλιτέχνες, η έκθεση θα περιλαμβάνει νέες δημιουργίες έργων από τους: Αθανάσιο Αργιανά, Ελένη Καμμά, Διονύση Καβαλλιεράτο, Αλίκη Παλάσκα, Κώστα Σαχπάζη.

Το έργο της Αλίκης Παλάσκα εγκαθίσταται στον τοίχο της Γαλλικής σχολής Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Μπήκαμε και ρίξαμε μια κρυφή ματιά στην προετοιμασία της έκθεσης.

Ο όρος Terrapolis –τον εισήγαγε η Donna Haraway ειδική σε θέματα φιλοσοφίας των επιστημών- συνδυάζει τη λατινική λέξη «terra» που σημαίνει γη, με την ελληνική λέξη «πόλις». Η έκθεση θέτει μια σειρά ερωτημάτων: Πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα ζώα ως πολίτες; Πώς συνδέεται η τέχνη με διαδικασίες της φύσης, όπως η μεταμόρφωση; Πώς αντηχούν οι μυθικές αφηγήσεις στη σύγχρονη κοινωνία; Μπορούμε να επανακαθορίσουμε τη σχέση μας με τα άλλα είδη;

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες, με έργα από ποικίλα υλικά -από μπρούτζινα ως και κεραμικά- εξερευνούν τον μύθο, το αρχαίο δράμα, τη μεταμόρφωση και τη βιοηθική. Οι Huma Bhaba και Lynn Chadwick δημιουργούν τοτέμ θεών που συμβολίζουν την ανιμιστική δύναμη, δίνοντας σύγχρονη φόρμα στη μυθολογία. Oι κεραμικές μάσκες της Caroline Achaintre ανακαλούν πρωταρχικές φόρμες και ορμές, ενώ ο Angus Fairhurst κάνει alter ego του έναν γορίλλα – εν μέρει ένας χαρακτήρας βασιζόμενος στην παντομίμα, εν μέρει ένας υπαρξιακός μοναχικός χαρακτήρας.

Τα απολιθώματα του Anatoly Osmolovsky Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Το Hope Hippo των Allora και Calzadilla (2005), ένα γλυπτό από λάσπη με έναν performer που διαβάζει εφημερίδα και σφυρίζει με τη σφυρίχτρα του κάθε φορά που εντοπίζει μια ιστορία κοινωνικής αδικίας, είναι ένα τριμερές δράμα ανάμεσα στο ζώο, τον άνθρωπο και την κοινωνία. Ο Αθανάσιος Αργιανάς καλεί τους επισκέπτες της έκθεσης να γίνουν performers, φορώντας μάσκες και χρησιμοποιώντας διάφορα αντικείμενα ως όργανα παραγωγής ήχου, συνδυάζοντας τον ανιμισμό με τη γλυπτική και τη μουσική.

Η βιολογική διαδικασία της μεταμόρφωσης αντανακλάται σε γλυπτικές διαδικασίες από πηλό και μπρούτζο. Οι μπρούτζινες φιγούρες της Sarah Lucas μεταμορφώνουν αρσενικά και θηλυκά γεννητικά όργανα σε μία νέα οντότητα. Με διαστρωματώσεις από ρετσίνι, ξύλο, ύφασμα και δέρμα ο Κώστας Σαχπάζης δημιουργεί τομάρια, επιφάνειες δέρματος όπου τα υλικά άλλοτε έχουν την πρωταρχική τους μορφή και άλλοτε είναι μία σύνθετη δημιουργία.

Anthea Ηamilton και Nicholas Byrne η Μπέτι Μπου έτοιμη να απογειωθεί. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Μια άλλη ενότητα εξετάζει το αποκαλούμενο «Ανθρωπόκαινο», την εποχή που ο άνθρωπος αφήνει το αρνητικό του αποτύπωμα στον πλανήτη, οι ανθρώπινες δραστηριότητες κυριαρχούν, απειλούν τα οικοσυστήματα της Γης και οδηγούν στην εξαφάνιση τα άλλα είδη. Ο Richard Long καταγράφει ίχνη της αγροτικής δραστηριότητας πάνω στο τοπίο, η Marlie Mul κάνει μια θεώρηση του λιπαρού ανθρακικού αποτυπώματός μας αλλά και μιας μελλοντικής μετα-ανθρώπινης εποχής που θα έχουμε γίνει απολιθώματα, ενώ η Katja Novitskova αντιμετωπίζει το διαδίκτυο ως ένα οικοσύστημα που συμβολίζεται από εξωτικά πουλιά. Η Ελένη Καμμά αναβιώνει το wunderkammer (δωμάτιο θαυμάτων) της Αναγέννησης, παρουσιάζοντας το δικό της ιδιότυπο «cabinet of curiosities», που αποτελείται από οργανικές φόρμες σε ένα αμάλγαμα με τον πολιτιστικό σύμπαν της σύγχρονης Αθήνας.

Ο Διονύσης Καβαλλιεράτος στήνει το έργο του. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Το έργο του Enrico David στήνεται στην βεράντα. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

To σιδερένιο τοτέμ της Ηuma Bhabha έτοιμο να πάρει τη θέση του. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Μεταφορές σε όλα τα σημεία των κήπων. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Διονύσης Καβαλλιεράτος και Κώστας Σαχπάζης, δυο Έλληνες καλλιτέχνες που παρουσιάζουν νέο τους έργο στην έκθεση. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

O ιπποπόταμος στη σκιά των Jennifer Allora και Guillermo Calzadilla. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Το έργο της Lynn Chadwick, τοποθετημένο μπροστά στις πρασιές. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Η Αλίκη Παλάσκα με ένα κομμάτι από το νέο της έργο. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Tο έργο του Marcus Karstiev. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Tο έργο του Marcus Karstiev. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Το πήλινο γλυπτό του Norbert Prangenberg τοποθετείται. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Η Ελένη Καμμά και  το νέο της έργο. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Η κολοκύθα της Κουσάμα στο κέντρο του παρτεριού. Φωτo: Ναταλία Τσουκαλά

Info: Terrapolis
Γαλλική Σχολή Αθηνών
Διδότου 6, Αθήνα
Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαΐου – 26 Ιουλίου 2015
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη-Σάββατο: 10πµ-9µµ
Κυριακή: 12µµ-6µµ
Δευτέρα: Κλειστά
Είσοδος ελεύθερη


Πηγή: http://www.lifo.gr/team/arts/57863

About admin

admin